Stuff

Türkiye'nin yarısından fazlası internete bağlanıyor

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) 2014 yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması’na göre, ülkemizde bilgisayar ve internet kullananların nüfusa oranı yüzde 50’yi aştı.

Kurumun yayınladığı araştırma verilerine göre, 16-74 yaş grubundaki bireylerin bilgisayar kullanım oranı yüde 49,9’dan yüzde 53,5’e yükseldi. Bu yaş grubunun internet kullanımı ise yüzde 48,9’dan yüzde 53,8’e çıktı.

Aynı yaş grubunu cinsiyetlere göre ayrı ayrı ele aldığımızda ise erkeklerin bilgisayar kullanım oranının yüzde 62,7, internet kullanımının ise yüzde 63,5 olduğu görülüyor. Kadınlarda ise oranlar sırasıyla yüzde 44,3 ve yüzde 44,1.

Türkiye’de bilgisayar ve internet kullanımının en yüksek olduğu yaş aralığı ise 16-24 olarak açıklandı.

Türkiye nüfusunun yarısından fazlası internete bağlanırken, Orta Doğu’da internet kullanıcılarının nüfusa oranı ortalama yüzde 44,9, Avrupa’da yüzde 68,6, Kuzey Amerika’da ise yüzde 84,9.

Düzenli olarak internete bağlananların sayısı arttı

Araştırmanın ele aldığı zaman aralığı olan 2014’ün ilk üç ayında, hemen her gün veya haftada birkaç defa internete bağlanan kullanıcıların oranı yüzde 44,9’ken, bu oran 2013’ün aynı döneminde yalnızca yüzde 39,5 seviyesindeydi.

Düzenli olarak internete bağlananların sayısındaki artışın arkasında, internet bağlantısına sahip hanelerin sayısındaki hızlı artış var. Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması’na göre, 2014 yılının nisan ayında Türkiye genelinde internet bağlantısına sahip hanelerin oranı yüzde 60,2’ye yükseldi. 2013’ün aynı dönemine bakıldığında ise bu oranın yalnızca yüzde 49,1 olduğu görülüyor.

Türkiye’deki hanelerin yüzde 60,2’si internet bağlantısına sahipken, yüzde 39,8’i internet erişimine sahip değil. Evinde internet bağlantısı olmayan kesimin yüzde 42,8’i eve internet bağlatmama sebebini “ihtiyaç duymuyoruz” şeklinde açıklarken, yüzde 31,9’u internet bağlantı ücretlerinin çok pahalı olduğu görüşünde.

En çok evden bağlanıyoruz

2014’ün ilk üç ayında, Türkiye’deki internet kullanıcılarının yüzde 79,1’i internete evden bağlandı. Yüzde 38,7 işten, yüzde 30,2 eşin dostun evinden, yüzde 23,3 alışveriş merkezleri, havaalanı, ücretsiz kablosuz bağlantı sunan kafeler gibi yerlerden internete bağlandı. İnternet kafelerden internete bağlananların oranı ise yalnızca 14,3’te kaldı.

Dışarı çıktığında internete bağlananların yüzde 58’i akıllı telefon kullanırken, yüzde 28,5’i dizüstü ve tablet kullandı. 2013 yılında bu oranlar sırasıyla yüzde 41,1 ve yüzde 17,1 şeklindeydi.

Sosyal ağlara hücum!

Araştırma, Türkiye’de sosyal ağların çok geniş bir kullanım kitlesine sahip olduğunun da altını çizdi. Aslına bakılırsa, Türkiye’de internete bağlananların yüzde 78,8’i sosyal ağlara giriyorken, çevrimiçi haber, dergi veya gazete okuyanların oranı yüzde 74,2 şeklinde. İnternet kullanıcılarının yüzde 67,2’si ilgilendikleri ürün ve hizmetler hakkında araştırma yaparken, yüzde 58,7’lik bir kesim oyun, müzik ve film indirdi veya izledi.

İnternete güvenmeye başladık

TÜİK’in araştırmasından çıkan e-ticaret verileri, Türkiye’nin internete güvenip, alışveriş yapmaya başladığını gözler önüne seriyor.

Bu yılın ilk çeyreğinde, internet kullanıcılarının yüzde 30,8’i, e-ticaret sitelerinden ürün veya hizmet satın aldı. Geçtiğimiz yılın aynı döneminde bu oran yüzde 24,1 seviyesindeydi.

2013 nisanından 2013 martına kadar olan 12 aylık süreçte, Türkiye’deki internet kullancılarının yüzde 51,9’u internet üzerinden spor malzemeleri, yüzde 27’si ev eşyası, yüzde 26,8’i seyahat bileti, yüzde 24’9’u elektronik cihaz ve son olarak yüzde 15,9’u kitap, e-kitap ve dergi satın aldı.