Stuff

Yeni Enerji I 2020’de bizi neler bekliyor?

Elektrikli otomobil geleceğin en popüler ürünlerinden… Peki tasarımları nasıl olacak?

Bırakın kendi gitsin 

Tesla Model 3 / 2017’den itibaren

Tesla’nın yeni modeli olan Model 3 sektördeki tüm dengeleri değiştirecek gibi gözüküyor. Bunda çok iddialı olan fiyat etiketinin önemi azımsanmayacak kadar fazla. Tesla’nın yıllardır elde ettiği deneyim bu sefer daha uygun fiyata sunulacak. Üstelik şu an Model S’te sunulan yarı otonom sürüş, tam otonom sürüş olarak Model 3 sahiplerine sunulabilir.

Yaklaşık 350 km menzile sahip olacak modelin üzerinde yeni teknolojileri göreceğiz. Bunlardan bir tanesi yeni bataryalar. Daha verimli olan bu bataryaları diğer Tesla modellerinde de görmemiz mümkün.

Bizim gibi bu modeli bekleyenlerin olduğunu da biliyoruz. Çünkü 35.000 dolardan başlayan fiyatlarla satışa sunulacak olan model için çok ciddi bir ön sipariş toplandı. Üstelik ön sipariş için 1000 dolar ödemeniz gerekli. Elon Musk, Model 3’ü üretmeden önce bile kasasına nakit akışı sağladı. Tesla’nın daha önce yaşattığı gecikmeler buna çok etki etmedi. Evinizin garajında yer açmaya başlayın.

Gitti gidiyor

Yaklaşık 400.000 kişi Tesla Model 3’ün ön siparişi için 1000 dolar ödemeyi kabul etti.

Sanki ucuz?

Elon Musk bu sefer daha az bütçesi olan kişilerin de Tesla sahibi olmasını istiyor.

Sıkıcı görünmek zorunda değil

Morgan EV3 / 2016 sonbaharda

Morgan’ın EV3 modeli daha çok 1900’lü yılların başından çıkmış bir otomobil gibi gözüküyor. Bu otomobil çalıştığında etrafına kapkara egzoz dumanı salar diye düşünebilirsiniz ama durum kesinlikle öyle değil.

EV3’in kaputunun altında 46 kW gücünde bir motor bulunuyor. Tüm gücünü arka tekerleğe aktaran bu model yaklaşık 150 km/s hıza ulaşabiliyor. Bu retro görünümlü otomobilin kullandığı teknoloji bunlarla da sınırlı değil. Otomobil üretilirken uçaklarda kullanılan kompozit malzeme kullanılmış. Bu sayede otomobil her ne kadar retro görüntüye sahip olsa da teknolojinin nimetlerinden faydalanmayı bilmiş. 20KWh bataryası EV3’e 240 km menzil sunuyor. Yola çıkmadan önce dikkat etmeniz gereken önemli noktalar var. Bu otomobil sadece sürücü için tasarlanmış. İkinci kişiye veya yanınızda taşıdığınız çantaya yer yok. Ayrıca otomobilin bir ön cama sahip olmaması kask kullanmanızı zorunlu hale getiriyor.

Gelelim en büyük dezavantaja… Karizması sayesinde tüm ilgiyi toplamanıza rağmen eve dönerken yanınıza kimseyi alamıyorsunuz İsterseniz çıkmadan önce Uber’den bir araç çağırabilirsiniz.

Tek göz
Otomobilin önünde sadece bir adet far bulunuyor. Konumu sürüş pozisyonunuza göre ayarlı.

Geçmişe saygı

EV3’ün arka kısmındaki stop grubu 1930’lu yılların modellerini andırıyor.

Yolu okuyacak

Here Maps / 2017’den itibaren

Elektrikli otomobilin yanında otonom sürüşü de konuşuyoruz. Bu sistemde otomobillerin kullandığı harita sistemi büyük önem taşıyacak. Otomobilin yol alabilmesi için gittiği yolda neler olup bitiyor öğrenmesi gerek.

Burada devreye Here Maps giriyor. Here bunun için otomobilin gittiği yolları LiDAR (Light Detection And Ranging) isimli teknolojiyle tarıyor. Sistem yolları tam anlamıyla tarıyor. Bu sayede etrafta neler olup bittiğini otomobiller daha o yola girmeden önce öğrenmiş oluyor.

LiDAR sisteminde otomobilin üzerinde bulunan 10 cm uzunluğundaki kameradan yararlanılacak. Bu kamera 24 MP kalitesinde 360 derecelik görüntüleri kaydedecek. Saniyede 700.000 3 boyutlu harita bilgisi eş zamanlı olarak GPS sistemiyle eşlenecek. Bu kadar detaylı bilgi sayesinde bir insanın vereceği tepkiden daha fazlasını otomobiller tek başına verebilecek. Uygulamada sıkıntı olmazsa artık trafik terörü ortadan kalkacak.

Kendi Kendine Şarj

Techrules TREV / 2019’dan itibaren

Şimdilik genç kullanıcıların altında Opel Adam veya Renault Zoe görebiliriz ama yakın zamanda Techrules Trevor veya kısaltılmış ismiyle TREV’i görüyor olabiliriz (Ahhh keşke). Bu elektrikli süper spor otomobil 1030 beygir üreten elektrik türbin motoruna sahip. Bu sayede 350 km/s hız yapabilecek. Eğer bunlar sizi heyecanlandırmadıysa kendi kendine şarj eden türbin sisteminden bahsedelim.

Türbinlerin içine giren hava sayesinde türbinler jeneratör görevi görecek. Böylelikle otomobil 40 dakikanın sonunda kendini şarj etmiş olacak. Kesinlikle çılgınca.

Test otomobillerimizin yaklaşık 150 km menzile sahip olduğunu hesaba katarsak böyle bir otomobil devrim yaratabilir. Üstelik 3 saniyenin altındaki 100 km/s hızlanması süper spor otomobil dünyasını da değiştirecek.

Yoldan çıkın

Mitsubishi eX / 2020’den itibaren

Elektrikli otomobil dediğimizde genelde akla kibar şehir içi modeller geliyor. Fakat Mitsubishi bu algıyı ortadan kaldıracak gibi. Tamamı elektrik motoruna sahip arazi aracı eX modeli belki ilk olacak.

Şimdilik konsept olsa da gelecekte göreceğimiz modellerin nasıl olacağını kafamızda canlandırmak için yeterli. Markanın hibrit sistemleriyle elde ettiği tecrübeyi elektrikli modellerde de kullanacağı şüphesiz. Belki Dakar deneyimiyle birleştirip çölleri aşan elektrikli bir arazi aracı görebileceğiz. Kulağa ilginç gelebilir ama neden olmasın?

 

Sesle kontrol edin

Vauxhall GT Concept  /Henüz açıklanmadı

Opel’in İngiltere ayağını yöneten Vauxhall, elektrikli olmayan ama en enteresan otomobillerden bir tanesine imza attı. Öğrenme kabiliyetine sahip olan bu model sesle kontrole sahip.

Gaza, frene basma ve direksiyonu yönlendirme dışındaki neredeyse her şeyi sesli komutla halledebiliyorsunuz. Tıpkı otomobil için tasarlanmış Siri gibi düşünebilirsiniz. Sesle kontrolü için orta konsolda bulunan tuşa basmanız veya sesinizin tonunu değiştirmeniz gerekli.

Otomobilin içerisinde kendi kendinize konuşmanız etraftan ilginç bakışlar almanıza neden olabilir. Otomobilin öğrenme özelliğine sahip olduğunu söylemiştik. Bu ne demek oluyor peki? Otomobiliniz sizin tepkilerinizi kendi hafızasına alıyor. Örneğin sabah otomobili çalıştırdığınızda açtığınız radyo istasyonunu belli bir süreden sonra hafızasına alıp sizin yerinize açıyor. Veya sizin yerinize klimayı çalıştırabiliyor.

Ayrıca güvenlik konusunda da yardımcı oluyor. Örneğin görüş açınızın dışında kalan yerde bir araç varsa bunu size sesli olarak iletiyor. Bunu otomobilin dört yanında bulunan kameralarla gerçekleştiriyor.

Petrolün gücü

GT Concept elektrikli değil fakat kaputun altındaki 143 beygirlik motor 1 litre yakıtla 200 km menzile sahip.

Sizin kadar hızlı

Göstergeler sizin sürüş karakterinize göre kendi tasarımını değiştiriyor.

Geri vokal

Otomobil sizin sesinizi algılamazsa telaş yapmayın. Orta konsoldaki touchpad kötü durumlar için sizi bekliyor.

Dünyayı koruyun

Shell Concept Car

Elektrikli otomobiller geleceğin teknolojisi olsa da petrol üreticilerinin buna pek olumlu bakmadığı ortada. Shell’in bu konsepti benzinli motorun aslında ne kadar verimli olabileceğine yönelik bir kanıt gibi düşünülebilir. Otomobil şehir içi için seyahat etmek için tasarlanmış. Sürücü önde tek konumlanmışken arkada iki yolcu için koltuk bulunuyor.

Gelecek sizi bekliyor

BMW Vision Next 100

Vision Next 100 modelini ilk gördüğümüzde Transformers filminin yeni oyuncusu zannetmiştik. Fakat durum böyle değil. BMW’nin 100. yaşı için çıkardığı bu konsept markanın ilerleyen günlerde çıkaracağı teknolojilerin vücut bulmuş hali diyebiliriz. Geleceğin otomobilleri tasarım açısından birçok petrol kafalıyı üzecek gibi.

Bu yazı ilk olarak Stuff’ın Temmuz sayısında yer almıştır.