Facebook milyonlarca kullanıcı kaybetti

Dünyanın en büyük sosyal ağı Facebook, zirveye ulaştıktan sonra beklenildiği gibi düşüşe geçti. Peki bu düşüşün sonunda ne olacak? Dijital çağın “Roma”sı çöküşe mi geçti?

ku-xlarge

Gülme komşuna gelir başına; MySpace çöküşe geçtiğinde en iyi zamanlarını yaşayan Facebook da 6 haneli kullanıcı kayıpları yaşamaya başladı. Yok hayır, bu öyle bir şey değil. Zaten Mark Zuckerberg’in MySpace yüzünden şeytani kahkahalar atması son derece garip olurdu. Facebook geçtiğimiz mart ayında 1,1 milyar kullanıcıya ulaştı. Bu, gerçekten son derece çılgın bir sayı, ayrıca sosyal ağın zirve noktası.

Twitter’ın Facebook’u kötü yönde etkilediğini söyleyemeyiz. Birbirlerinden çok farklı olan bu sosyal ağlar çoğu kullanıcı tarafından aynı anda kullanılıyor. Ancak Google+, Pinterest, JustMe ve Path gibi sosyal ağların sunduğu ilk bakışta Facebook’la aynı gibi görünen ancak içine girdiğinizde küçük detaylarla farklılaşan deneyimin mavi dev için olumlu etkiler yaratmıyor. Öte yandan WhatsApp gibi mobil odaklı uygulamalar da Facebook’un gözden düşmesine sebep oluyor. Hatırlayacağınız gibi, WhatsApp CEO’su Twitter’dan çok kullanıcıya ve Facebook’tan daha fazla mesajlaşma trafiğine sahip olduklarını açıklamıştı.

SocialBakers’ın verilerine göre ABD, İngiltere, Almanya, İspanya ve Fransa gibi ülkelerde kullanıcılar Facebook haricinde farklı sosyal ağlara yönelmeye başladılar.

Ne yani Facebook bitecek mi?
SocialBakers araştırma şirketine göre, Facebook bir hafta içerisinde ABD’de 6 milyon kullanıcısını kaybetti. Guardian ise İngiltere’de 1,3 milyon kişinin ayda bir bile Facebook hesaplarına giriş yapmadığını belirtiyor. Guardian’ın verisi bizi çok daha önemli bir şeyi düşünmeye itiyor. Facebook bu zamana kadar sürekli kullanıcı sayısı üzerinden açıklamalar yaptı. Peki bu kullanıcıların kaçı online? Facebook’u kullanmayı bırakanlar hesaplarını silmiyorlar, neden silsinler ki? Yalnızca giriş yapmıyorlar. Bundan, Facebook’un mart ayında ulaştığı 1,1 milyar kullanıcı sayısının aslında sosyal ağın gerçek dinamiğini yanstmadığını çıkarabiliriz.

Mart ayındaki verilerinden yola çıkarak, Almanya’da 24 milyon 950 bin Facebook kullanıcısı var diyebiliriz. SocialBakers’a göre Facebook bu kullanıcılardan 82 bin tanesini kaybetti.

İnsanlar artık Facebook’ta daha az vakit geçiriyorlar. Oyun oynamıyorsak ya da birisyle sohbet etmiyorsak, ana sayfandaki içeriklere şöyle bir göz gezdirip başka bir şey yapmaya başlıyoruz. SocialBakers, ABD’li genç kullanıcıların şubat ayında ortalama 121 dakika çevrimiçi olduklarını ve mart ayında bunun 115 dakikaya gerilediğini belirtiyor. Ancak bu da sağlıklı bir veri değil. Facebook’u e-posta istemcisi gibi açıp, bırakıyoruz. Online olmamız, aktif olarak Facebook’u kullandığımız anlamına gelmez -tıpkı şu an bu yazıyı size ulaştırırken benim Facebook hesabımımın çevrimiçi olması gibi-. O günler geçti artık.

Son olarak, bu yolun sonu nereye gidiyor ona bir bakmak lazım. Facebook kullanıcıları yeni bir sosyal ağın müdavimi olsalar dahi Facebook hesaplarını kapatmayacaklar ve sahte hesapların önlenemez engellenişi ile Facebook bir ya da birkaç yıl daha artan kullanıcı sayısı açıklamaya devam eder. Ancak MySpace çöktüğü zaman sorunları kullanıcı sayısının az olması değil; çok olan bu sayıdan kimsenin online olmamasıydı.

Bizce Facebook, ondan sıkılan insanların başka sosyal ağlara ya da iletişim araçlarına geçişi ile yavaş yavaş erişeyecek. Ancak bunun Facebook’u bitireceğini sanmıyoruz. Facebook’u şu an ihtiyacımız olduğunu bilmediğimiz ancak gördüğümüzde ‘işte bu’ diyeceğimiz yeni bir şeyin gelişi bitirecek. Eğer pek inandırıcı gelmediyse MSN’i ICQ’yu bir hatırlayın…