Fiber internet hızla yaygınlaşıyor

2013’ün sonu itibariyle dünyada 34, Avrupa’da ise 23 ülke internete doğrudan fiberle bağlanma eşiği olan yüzde 1’lik oranın üzerine çıktı. Fiberin Türkiye’deki yaygınlaşma oranı ise Avrupa ortalamasının üzerinde gerçekleşti.

İsveç’in başkenti Stockholm’de, Stockholmsmässan fuar merkezinde gerçekleştirilen 2014 FTTH Konferansında açıklanan Avrupa FTTH pazar panoramasındaki son güncellemeye göre, Avrupa’da eve veya binaya kadar fiber (FTTH/B) teknolojisinin benimsenmesinin hız kazanmasıyla, 2013’te toplam abone sayısı yüzde 29 arttı; büyümenin yaklaşık yüzde 15 olduğu önceki yıla oranla çok daha hızlı bir artış gerçekleşti.

Toplamda, FTTH/aboneliklerinde AB’nin 13 ülkesinde yüzde 30’un üzerinde artış gerçekleşirken, bunlar arasında İspanya (yüzde 64), Hollanda (yüzde 43), Fransa ve Portekiz (yüzde 41’er) yer aldı.

Kesin rakamlarda AB’nin 28 üyesinin lider ülkeleri her biri 1,2 milyonun üzerinde FTTH/B abonesine sahip olan Fransa ve İsveç oldu. Rusya yaklaşık 9 milyon FTTH/B abonesiyle (bunlardan 1,4 milyonu 2013’te abone oldu) ağırlığını korurken, Ukrayna 1,3 milyon, Türkiye ise 1,1 milyon aboneye sahipler.

Çin ve Japonya açık ara lider

Avrupa’nın dışında, Çin ve Japonya sırasıyla 37 milyon ve 24,7 milyon FTTH/B abonesiyle rakipsiz dünya liderleri oldular.

Bu rakamlar etkileyici gibi gözükse de, hâlâ alınacak uzun bir yol var. Analiz firması Heavy Reading’e göre bir ülke ancak sahip olduğu hanelerin yüzde 20’si FTTH/B abonesi olduğunda ‘fiber olgunluğuna’ erişebiliyor. Şimdiye kadar dünya çapında sadece dokuz ülke bu eşik rakama erişirken, bunlardan sadece üçü Avrupa’da yer alıyor. Birleşik Arap Emirlikleri yüzde 85 gibi etkileyici bir FTTH/B hane abonelik oranıyla Dünya FTTH Sıralamasında[1] birinci sırada yer alırken, bu ülkeyi yüzde 63’ten yüzde 37’ye kadar uzanan abonelik oranlarıyla Güney Kore, Hong Kong, Japonya, Singapur ve Tayvan izliyor. Bu konuda birinci sıradaki Avrupa ülkesi, Dünya FTTH Sıralamasında yedinci sırada yer alan, yüzde 100’lük kapsama ve yüzde 34’lük yaygınlık oranlarıyla Litvanya olurken, bu ülkeyi İsveç (yüzde 26,5) ve Letonya (yüzde 23,3) izliyor. Diğer tüm Avrupa ekonomileri yüzde 20 eşiğinin altında kalıyor.

İkisinin de yaygınlığı yüzde 1’in altında olan Almanya ve İngiltere, FTTH sıralamasına girme konusunda bir kere daha dikkat çekici bir şekilde başarısız oldular.

FTTH Sıralamasına giren bir de yeni ülke var: Hane yaygınlığı yüzde 2 olan İsviçre, 2013 Aralığına kadar olan 12 aylık dönemde yüzde 235 büyüme gösterdi. 73.816 İsviçreli aboneden yüzde 70’i 2013’te yeni abone oldu ve bu Avrupa’daki en yüksek orandı. Bu ülkeyi daha düşük oranlarla ancak daha kalabalık nüfuslarla Türkiye (yüzde 46), İspanya (yüzde 39) ve Polonya (yüzde 32) izledi.

Türkiye’deki abone sayısı yüzde 86 arttı

Türkiye’deki toplam abone sayısı aralık 2013’e kadar olan 12 aylık dönemde yüzde 86 artarak, 2012 Aralık sonunda 590,000 iken, 2013 Aralık sonunda 1,1 milyona çıktı. Fiber teknolojiye geçiş yapan toplam 4,1 milyon hane arasında, yüzde 26’8’lik bir oranı temsil eden bu artış, Avrupa standartlarına göre iyi bir oran olarak öne çıkıyor. yüzde 5,4’lük yaygınlık oranıyla Avrupa FTTH Sıralamasında 17. sırada yer alan Türkiye’nin, 2010 yılında sadece yeterlilik için gerekli olan yüzde 1’lik yaygınlık oranına ulaşabildiği göz önünde bulundurulduğunda, oldukça önemli bir ilerleme gösterdiği görülüyor. Türk Telekom ve Turkcell Superonline arasında son derece ciddi bir rekabet var ve yerleşik operatör her ne kadar pazara daha geç girmiş olsa da, geçiş yapan hane konusunda rakibini önemli ölçüde geride bıraktı.

Abone artış oranının (yüzde 29) fibere geçiş yapan hane oranından (yüzde 22) yüksek olması, yatırımlarının karşılığını daha fazla almaya ihtiyaç duyan operatörler için iyiye işaret. Bu, aynı zamanda nihai kullanıcılar için de iyi bir haber çünkü potansiyel abone sayısının artması daha fazla şirketi hizmet ve uygulama geliştirme ve tüketici fiyatlarını düşürme konusunda cesaretlendirecektir.