“Türkiye yakında olgun pazar olacak”

Röportaj: Aytun Çelebi

Moskova’da düzenlenen toplantı sonrasında Kaspersky Gelişen Pazarlar Baskan Yardımcısı Gary Kondakov, sektörü değerlendirdi.

Geçtigimiz seneye baktığımızda küresel pazar payınız ne durumda? Aslına bakarsanız IDC’nin yayınladığı resmi bir veri üzerinden degil, kendi gözlemlerimiz ve satışlarımız üzerinden konuşmak istiyoruz. Ne de olsa elimizde daha somut veriler mevcut. Rakiplerimizin durumuna ve onların aktivitelerine baktığımızda, pazar payımızda neredeyse %8 büyüme mevcut. Dolayısıyla küresel bazda genel pazar payımızı %50’nin üzerine çıkarttık. Bu konuyla ilgili agresif planlarımız mevcut. Pazarın genelinden ve diger markalardan 4-5 kat daha hızlı büyüdüğümüzü söyleyebiliriz. Burada çok ciddi sonuçlar ve fırsatlar görüyoruz.

“Mutlu musunuz” diye sorarsanız, tabii ki mutluyuz. Neden olmayalım ki?

Türkiye pazarına baktığımızda, Kaspersky’nin genel stratejisinde yapısal bir değisim oldugunu görüyoruz. Geçtiğimiz aylarda Tokyo ofisi Orta Dogu bölgesine bağlandı.

Bunun sebebi nedir?

Bu soruyu soracagınızı tahmin etmiştim, dolayısıyla iyi hazırlandım. Bu konuda farklı bakış açıları mevcut. Büyümeye başladığınız zaman bu tarz girişimlerde bulunmanız gerekir. Örneğin mantarlar gibi çogaldığınızda–ki bizim de 12 ayrı yerel ofisimiz var- her bir bölümün daha iyi çalışmasını istersiniz. Bizim kimi yerel ofisimiz bir milyon kişiyle ilgilenirken, kimi 50 milyon kişiyle ilgileniyor. Dolayısıyla biz de “nasıl yerel ofislerimizin daha efektif çalışmasını saglarız,” sorusunun cevabını aradık. Biliyorsunuz, hepsini tek bir yerden, aynı sekilde kontrol edemezsiniz. Bu bizim üç yıl önce ilkini gerçekleştirdiğimiz yapısal değişim sürecinin dayandığı hikaye. Aynı mantık gelişmeye ve uygulanmaya burada da devam ediyor. Büyüyen firmaların yerel yönetimine daha dikkat etmesi gerekir. Her bölgede esit sekilde büyümeye çalışıyoruz. Türkiye’deki büyümemiz hakkında da güzel haberler var, ancak diğer ülkelerin oranlarıyla karşılastırdığımızda Türkiye biraz alçakgönüllü kalıyor. Yani buradaki gelişme %15-20 düzeylerinde ama doğrusunu isterseniz çok heyecan verici düzeyde degil. Tabii ki bunun sebepleri var. Doğrusunu isterseniz ülkenizdeki ortaklıklarımızda ufak tefek pürüzler oldugunu düşünüyoruz ve bunları gidermek için çalısıyoruz.

Türkiye pazarında, bu yıl içindeki planlarınız nedir?

Sadece bu yıl için değil, Türkiye pazarı için iki yıllık planlarımız mevcut. Bunlar daha çok yapılana ve strateji geliştirmeyle ilgili konular. Konumumuzu korumayı ve yükseltmeyi hedefliyoruz. Bizim bakış açımızdan Türkiye pazarı büyük potansiyele sahip ve oldukça güçlü. Bunu iyi değerlendirmeyi bilmek lazım ve bunun için de çalışıyoruz. Önümüzdeki iki yıl içerisinde buradaki pazar payımızı ikiye katlamayı planlıyoruz. Türkiye’deki dağıtımcılarla ilgili problemler yaşadınız ve zor zamanlar geçirdiniz. Bunlar ülkemizdeki amaçlarınızda değisiklik meydana getirdi mi? Meydana gelen olayları biliyorsunuz. Zor zamanlar geçirdik, kimi zaman dağıtım yapamadık. Bu konuyu daha fazla irdelemenin gereği yok, ancak bu konuda daha fazla adım atmamız gerektiğinin farkına vardık. Şu anda dağıtım mevcut ama biz ilerleyen süreçte Türkiye’de daha direkt bağlantılı dagıtımcı iş ortakları edinmek ve onlarla çalısmak istiyoruz. Çünkü Türkiye pazarı oldukça büyük ve rekabete açık. Buradaki potansiyeli değerlendirmek istiyoruz. Bunu efektif yönetim çözümleriyle sağlayabilecegimize inanıyoruz.

Çok sorulan bir soru olsa gerek; bilgisayar tehditlerinin geleceğini nasıl görüyorsunuz, neler olup bitecek?

Tehditlerin gelecekte daha da gelişeceğini ve diger platformlara sıçrayacağını düşünüyoruz. Mobil platformlarda mutlaka artış gösterilecektir. Aynı zamanda daha da farklılaşacaklarını düşünüyoruz. Aynı zamanda sosyal ağ siteleri üzerinde yoğunlasan virüsleri görüyorsunuz, bu konuda da çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Genel olarak tehditlerin farklı türden, farklı kullanıcılara ulaşma potansiyelinin oldugunu düşünüyoruz. Bu durum da daha çok kullanıcının kendisiyle ilgili. Insanlar sosyal ağ sitelerinde fazlasıyla vakit geçiriyor ve bu bazen herkes için çok dikkat dağıtıcı olabiliyor.

Kaspersky adına ne zaman Türkiye pazarını “gelişimini tamamlamış” şeklinde anmaya başlayabiliriz?

Bu bir rüya degil. Belki 2015 gibi, neden olmasın? Rusya’daki bazı çılgın insanlar, 2008 yılında Rusya Milli Takımı’nın futbolda Avrupa Kupası’nı kaldıracagını düsünüyorlardı. Ancak ben pek o tarz hayalci insanlardan değilim. Öncelikle, Türkiye pazarının geçtiğimiz yıllara göre şu anda çok daha iyi bir şekilde odaklandığını söyleyebilirim. Bana sorarsanız Kaspersky’nin gözünde Türkiye’nin gelismiş bir pazar haline gelmesi çok da uzun bir zaman almayacak. Elbette ki, hepimiz sonsuza kadar yaşamak istiyoruz, ancak tahminimize göre bunu mevcut yaşamımız içinde, çok daha kısa bir sürede göreceğiz.

İlgili Yazılar