Yahoo neden başarısız firmaları satın alıyor?

Yahoo bir ay içerisinde sayısız küçük firmayı satın aldı; dün de sosyal web tarayıcı geliştiricisi olan Rockmelt’i satın aldığını duyurdu. Rockmelt sosyal internetin mihenk taşlarından biri olabilecek bir kavram olan sosyal tarayıcı üzerinde çalışıyordu ancak başarılı olamadı. Firma tam karanlığa gömülüp unutulmaya yüz tutarken Marissa Mayer tarafından satın alındı. Böylece Rockmelt kendisi gibi başarısız olan ve Yahoo tarafından satın alınan bir düzineye yakın genç teknoloji şirketinin arasında yerini aldı. Prenses Marissa ve onun cüceleri…

Marissa Mayer’in geldiği günden bugüne birçok firmayı (çoğu başarısız) satın alması ve Yahoo’nun kasasından milyarlarca dolar çıkarması çokça eleştirildi. Hatta satın alınan firmaların çoğu daha önce herhangi bir teknoloji geliştirmemiş. Zaten Mayer’in amacı da bu firmaların ortaya çıkardıkları şeyleri Yahoo’ya katmak değil; bunları geliştiren mühendisleri tek elden Yahoo’ya getirmek.

Aklınıza gelen soruyu az çok tahmin edebiliyoruz: Yahoo iş arayan ya da üniversiteyi yeni bitiren mühendisleri işe alsa daha ucuz ve kolay olmaz mıydı? Aslında hayır. Günümüzde Silikon Vadisi’nde yetenekli geliştiriciler için çok büyük rekabet var; mesela Zynga’nın 100 yazılımcıyı işten çıkardığı haberi San Francisco Magazine’de yayınlandıktan kısa bir süre sonra bu yazılımcıların çok büyük bir bölümü Silikon Vadisi’nin diğer firmaları tarafından ‘kapıldı’.

Hele bir de Yahoo olarak kendini kanıtlamış yetenekleri firmaya getirmek istediğinizde işler çok daha zor oluyor. Sonuçta adınız ilk parti internet dinazorlarının başında anılıyor. Alibaba’dan düzenli olarak gelen para, Mayer’e istediği ‘mobil yetenekleri’ toplu olarak Yahoo’ya katma şansı veriyor. Öteki türlü Yahoo adıyla bu yetenekleri direkt olarak işe almaya çalışmak diğer firmaların teklifleriyle sekteye uğratılacaktır.

Silikon Vadisi’nin en yetenekli yazılımcıları çoğunlukla girişimci olmak istiyorlar. Çoğu çalıştıkları firmalarla anlaşıp, onlardan aldıkları yatırımla yeni firmalar kuruyor. Şayet firmaları başarısız olursa, ona arka çıkan büyük şirket yatırımının en azından bir bölümünü kurtarmak için bu cüceyi satın alıyor. Mesela Apple’ın Color isimli şirketi satın alması gibi. İşte Silikon Vadisi’nin çarklarının dönmesini sağlayan şey bu.

Zaman, Mayer’in stratejisinin meyvelerini verip vermeyeceğini gösterecek. Ancak daha şimdiden bazı gelişmeler yaşanıyor. Yahoo bünyesine kattığı mobil dehalarla geliştirdiği iPhone  hava durumu uygulaması ile sayısız ödül kazandı. Ancak en önemlisi, şirketin finansal durumu stabil; kullanıcı sayısı ve kullanıcı sadakati de en nihayetinde artmaya başladı.